sobota, 28 lipca 2018

Tajemnicza Abigel w kalwińskiej pensji dla dziewcząt




Właśnie wróciłam z pierwszego od kilku lat urlopu z całą gromadką moich dziaciaczków, na którym miałam czas i okazję przeczytać książkę. Dawno już nie czytałam książek na wakacjach, ale ten rok jest obfity w zmiany dotyczące naszych dzieci jak np. pożegnanie z wózkiem, pożegnanie z pieluchami, zakończenie przedszkola przez jedno, rozpoczęcie przedszkola przez najmłodsze i jak widać, długo oczekiwana zmiana zwiększenia ilości wolnego czasu podczas urlopu również nadeszła :) 

Od dawna nie wożę ze sobą książek, czytuje ebooki, których noszę przy sobie mnóstwo, tą książke również miałam ze sobą w wersji elektronicznej, w zasadzie rzadko czytuje książki tradycyjne i nie ma dla mnie różnicy w jakiej postaci odbieram tekst - byleby wzrokiem :) Czy to książka, ebook, czy wydruk komputerowy, maszynopis - to już ma mniejsze znaczenie.

Na wakacjach lubię książki z akcją i tuż przed wyjazdem przypomniałam sobie o spektaklu Teatru TV, który oglądałam jeszcze  chyba pod koniec szkoły podstawowej albo w początkach liceum. Był to spektakl w reżyserii Izabelli Cywińskiej, z Agnieszką Krukówną w roli głównej, pod tytułem Abigel, którego akcja działa się na pensji dla dziewcząt, w węgierskim miasteczku w czasie wojny. Po latach pamiętałam z niego tylko tyle, że była tam jakaś  tajemnica związana z kamiennym posągiem stojącym w centrum ogrodu i akcja była oparta na węgierskiej powieści. 

Wzięłam ze sobą tą książkę, napisaną przez węgierską autorkę Magdę Szabo,
i chociaż książka przeznaczona jest dla starszej młodzieży, pochłonęła mnie tak bardzo, że budziłam się przed  szóstą rano by poczytać :) 



Bohaterka książki to nastoletnia Georgina Vitay, córka generała z Pesztu, której dotychczasowe życie upływało na towarzyskich spotkaniach, wizytach w teatrze, zakupach i ucztach z dobrym jedzeniem. Choć nie miała matki, nie brakowało jej niczego materialnego, jako jedyna i ukochana córeczka tatusia, opływała w dostatki i jej marzenia zawsze były spełniane. Nagle zachowanie ojca się zmienia, postanawia wysłać córkę na pensję, w tajemnicy przed wszystkimi znajomymi i rodziną. Bez słowa wyjaśnień wyrywa młodziutkę Ginę z jej korzeni, odciąga siłą od czyniącego jej konkury młodego porucznika i zawozi do surowej, odciętej od świata kalwińskiej pensji dla dziewcząt, gdzie musi oddać wszystkie swoje ''cywilne'' przedmioty, ubrać szary mundurek, włosy związać w mysi ogonek, zamiast bawić  się i przeżywać nastoletnie miłości, musi czytać Biblię, śpiewać kościelne pieśni, uczyć się pilnie i być posłuszną surowym nauczycielom
i dyrektorowi, bo za najmniejsze przewinienie grożą kary.

Pensja okazuje się bardzo ponurym i nudnym miejscem, gdzie według jej uczennic, jedyne humanitarne odruchy prezentuje kamienny posąg Abigel, stojący w ogrodzie, który ponoć kontaktuje się z dziewczętami i pomaga im
w rozwiązywaniu problemów i smutków. Gina nie wierzy dziewczynkom w takie nonsensowne opowieści, nie chce też zaakceptować ich infantylnych zabaw i  już w pierwszym tygodniu pobytu zostaje odrzucona przez swoją klasę i staje się jeszcze bardziej samotna w świecie, przekonana, że ojciec przestał ją kochać
i pewnie w tajemnicy przed nią wziął ponowny ślub i nie potrzebuje, by Gina przeszkadzała młodej parze. 

Prawda jednak okazuje się inna, na świecie szaleje wojna
a ojciec ma bardzo ważny powód, by ukryć córkę, do tego Abigel napisała pierwszy list do wątpiacej w jej moc Giny.

Powieść wydana w Polsce pod tytułem Tajemnica Abigel , została napisana przez Magę Szabo w roku 1970 i od samego początku była bardzo popularna zarówno na Węgrzech jak i na świecie. Na jej podstawie nakręcono w latach 50tych  film, w Polsce posłużyła jako kanwa właśnie tego teatralnego miniserialu, wyreżyserowanego w roku 1995. 




Magda Szabo urodziła się w 1917 roku, na terenie Austro-Węgier, pisała powieści, opowiadania, sztuki teatralne oraz eseje. Była bardzo popularna w swoim kraju a jej utwory były tłumaczone na trzydzieści języków świata.  Szabo była nauczycielką łaciny i węgierskiego, pracowała też w Ministerstwie Religii i Edukacji, a swą pisarką karierę rozpoczęła w roku 1947 tomikiem poezji zatytułowanej Owca (węg. Barany).  Zmarła w 2007 roku. 

Książka Tajemnica Abigel pomimo, że kierowana do młodego czytelnika, jest odpowiednia również dla dorosłych. W niezwykle szczegółowy i ciekawy sposób opisuje życie na pensji, radości i smutki młodych uczennic, prezentuje przemianę młodej i beztroskiej Giny w świadomą i poważną kobietkę, oraz trzyma w napięciu od pierwszej do ostatniej strony.


5 komentarzy:

  1. Czytałam te ksiazke dawno temu jako nastolatka i zrobiła na mnie ogromne wrazenie!!! Była niesamowita i jestem pewna, że prędzej czy później przeczytamn ja ponownie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sięgnęłam po nią dopiero teraz, jako dojrzała kobieta, ale wcale nie odczułam, że to książka dla młodzieży. Jest świetna dla czytelnika w każdym wieku :)

      Usuń
  2. 24 years old Research Assistant II Gerianne Cooksey, hailing from Levis enjoys watching movies like Nömadak TX and Fishing. Took a trip to The Four Lifts on the Canal du Centre and drives a Horch 853A Special Roadster. przejscie do strony internetowej

    OdpowiedzUsuń
  3. 23 year-old Account Coordinator Bernadene Gaylord, hailing from Frontier enjoys watching movies like Galician Caress (Of Clay) and Gambling. Took a trip to Fernando de Noronha and Atol das Rocas Reserves and drives a E-Class. Czytaj wiecej tutaj

    OdpowiedzUsuń