niedziela, 4 września 2011

British Library

Kiedy byłam studentką bibliotekoznawstwa ani przez myśl mi nie przeszło, że będę miała okazję odwiedzać biblioteki, które z namaszczeniem podawano nam jako przykłady najlepszych na świecie.  Życie jednak przynosi wiele niespodzianek a świat już dawno stał się globalną wioską. Teraz mieszkam kilkanaście kilometrów od Londynu i mogę odwiedzać wszystkie osławione muzea i inne przybytki kulturalne kiedy tylko mam na to ochotę.
Biję się jednak  w piersi, bo mieszkam w Anglii już ponad 3 lata i dopiero teraz wybrałam się do British Library.

 Wycieczka była krótka, bo nie była celem samym w sobie lecz tylko etapem, ale obiecałam sobie, że następnym razem na pewno wpadnę na dłużej.

Przyznam szczerze, ze troszkę inaczej wyobrażałam sobie ten budynek, liczyłam na dostojny, monumentalny gmach a zastałam przykład architektury nowoczesnej.




Miałam niecałą godzinę na zwiedzanie więc wybrałam stałą ekspozycję pt. Skarby Biblioteki Narodowej. Na  wystawę składa się ponad dwieście eksponatów zgrupowanych w kilkunastu kategoriach - min. Początki druku, teksty święte (chrześcijańskie, żydowskie, hinduskie, islamskie i wiele innych) manuskrypty, dokumenty historyczne, dzieła Szekspira a także Magna Carta - Wielka Karta Swobód i Przywilejów wydana w 1215 roku przez króla Jana bez Ziemi.
Wśród eksponatów znajdują się również zapisy nutowe muzyków klasyczny i rękopisy tekstów Beatlesów.
Niestety w środku nie można było robić zdjęć a szkoda. 
Udało mi się również obejrzeć jedną z wystaw czasowych - Out of this world - Science fiction but not as you know it. Nie jestem fanką fantasy ale z przyjemnością obejrzałam tę ekspozycję. Zbiera ona wyobrażenia wielu pokolen na temat tego co znajduje się w kosmosie i jak będzie wyglądać  daleka przyszłość. Sama pamiętam gdy w 1986 roku byłam w I klasie podstawówki  i na plastyce mieliśmy narysować jak wyobrażamy sobie rok 2000. Praktycznie każdy (i ja też) narysował  robota i kosmitę. Chociaż do osławionego roku 2000 było tylko 14 lat to wydawało nam się to tak odległe. Warto zobaczyć jak wyobrażano sobie przyszłość trzysta czy czterysta lat temu. 

Jedna z pocztówek ekspozycji. Źródło: www.bl.uk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz